In Seoul deden wij onze laundry in style!

Wanneer we in Seoul aankomen is ons hostel echt een teleurstelling. Na de fijne en schone hostels in Japan, schrikken we van het feit dat de douche bijvoorbeeld recht bóven het toilet hangt. Nouja, half boven het toilet en half boven de wastafel. Als iemand aan het douchen is, kan de rest hierdoor niet zijn tanden poetsen of naar de wc. En met 8 man op de kamer is dat niet heel ideaal.
Daarnaast komen we er ook nog eens achter dat de wasmachine kapot is. Geïrriteerd gaan wij op zoek naar een wasserette en vinden ‘Laundry Project’. Het blijkt één van de leukste avonden in Korea te worden!

test-seoul-40

The Laundry Project is een laundromat, oftewel wasserette, en koffiebar in één. Een hippe plek met lekkere koffie, waar je ook nog eens je was kan doen.

Lee Hyunduck is de CEO & founder en staat zelf ook gewoon achter de bar. Hij is Koreaans, net 30, en heeft grote toekomstplannen. Drie of meer Laundry Project’s in Seoul, eentje in Busan en een op Jeju Island. Met een gevestigde naam wil Lee vervolgens nieuwe conceptstores gaan openen.

Een inspirerende droom, wat allemaal begon met zijn bezoeken aan Nederland en België. Hij studeerde Architecture Design in Seoul, en ging een semester op uitwisseling naar Parijs. Eenmaal daar aangekomen, wilde hij meer van Europa zien.

Tijdens zijn bezoeken aan Antwerpen en Gent, maakte hij kennis met het concept van hippe wasserettes. In Nederland at hij voor het eerst stroopwafels: inmiddels zijn favoriete koeken.

test-seoul-34

test-seoul-30

Terug in Korea, na het afronden van zijn studie, wilde hij niet als architect aan de slag.
Hij werkt liever niet in opdracht van klanten, omdat hij zich dan aan bepaalde richtlijnen moet houden. Lee wil creatief kunnen zijn en besloot 1,5 jaar geleden Laundry Project te openen.
Zijn wasbar ziet hij als zijn portfolio, zijn voorbeeld van ‘space concepting’.

En het werkt: zijn vele bezoekers zijn enthousiast!

Hij krijgt positieve feedback op Tripadvisor en heeft onverwacht veel Koreaanse klanten. Hij had verwacht dat 80-90% van zijn klantenkring uit buitenlanders zou bestaan, maar in werkelijkheid is dit percentage veel lager. De Laundry Project is een populaire spot voor Koreaanse hipsters, en regelmatig verschijnt zijn bar op Instagram.

test-seoul-23

test-seoul-33

test-seoul-38

Toen een van zijn vrienden op uitwisseling naar Delft was geweest, had deze stroopwafels voor Lee naar Korea meegenomen. Lee verkocht ze in de Laundry Project en ze bleken een succes. Inmiddels ontvangt Lee zijn stroopwafels via een leverancier in Korea. En zo kwam het dat wij, twee dutchies, in Korea eindigden met super schone was en een stroopwafel bij onze koffie.

test-seoul-23

test-seoul-37