Vlak voor tweeën komen wij net op tijd aan bij het G-Star kantoor in Tokyo: de waarschuwing dat het kantoor lastig te vinden is, was niet overdreven..

Het gave pand en het interessante gesprek maken het de zoektocht echter helemaal waard!
G-Star is gevestigd aan het water in het oude Tabloid building, een Japans magazine dat inmiddels failliet is. Een hip, industrieel pand met gaaf dakterras, en uiteraard helemaal in de G-Star sferen aangekleed. (G-Star maakt naast de perfecte denim namelijk ook nog stijlvolle meubels!).

tokyo-g-star9

We worden ontvangen door Fuma Bando, dé “sales guy” van G-Star Japan. Nadat hij 10 jaar geleden door een headhunter bij GAP was weggekaapt, heeft hij het G-Star merk in Japan helpen opbouwen. Inmiddels is hij hier nog steeds mee bezig, en heeft het merk in Japan zo’n 50 medewerkers en 18 winkels.

G-Star in Tokyo richt zich alleen op de Japanse markt. Uiteraard werken ze hierbij nauw samen met het Amsterdamse hoofdkantoor. Vandaar dat Fuma in de afgelopen 10 jaar geregeld naar Amsterdam is afgereisd om diverse trainingen te volgen. De kennis die hij daar heeft opgedaan geeft hij vervolgens weer door aan de Japanse medewerkers. Hierbij staat de G-Star ‘identiteit’ centraal. Alle medewerkers dragen een of meerdere G-Star items en hebben de ACE-eigenschappen. Mocht je ooit bij G-Star gaan solliciteren, laat hen dan je inner-ACE zien: attitude (ik wil) – confidence (ik kan) en enthusiasm (ik heb plezier).

tokyo-g-star6

Wij zijn vooral geïnteresseerd naar de verschillen tussen G-Star in Nederland en in Japan. De verschillen blijken echter gering. De marketing campagnes zijn over het algemeen overal exact hetzelfde. Dit blijkt soms lastig: de Japanners kennen de westerse modellen en/of ‘influencers’ vaak niet. (Iedereen kan met “Happy” meezingen, maar dat Pharrel Williams ook model en co-owner is bij G-Star doet geen belletje rinkelen). In Japan spelen advertenties in tijdschriften nog steeds een belangrijke rol. Hier worden wel lokale (Aziatische!) modellen voor uitgekozen.

“Iedereen kan met “Happy” meezingen, maar dat Pharrel Williams ook model en co-owner is bij G-Star doet bij de Japanners geen belletje rinkelen.”

Ondanks een globaal vastgestelde basislijn, worden er ook enkele items speciaal voor de Aziatische markt geproduceerd. Naast deze extra items, verschillen ook de maten. Waar de Nederlanders blij zijn met de lengtemaat 36, wordt deze in Japan niet eens verkocht. Maat 32 is hier eigenlijk al te lang..

In Japan heeft G-Star tevens te maken met een hoge concurrentie. In het land van denim moet het juiste imago en de juiste “ervaring” zorgen voor een goede verkoop. Om zich te distantieren van de concurrentie, blijkt de “Dutch Brand Feeling” belangrijk. De verkoop is dan ook directer, de medewerkers zullen de klanten sneller benaderen dan in een gemiddelde Japanse winkel. Helaas blijkt het aanbieden van een kopje koffie in de winkel wel weer erg Nederlands.. Dit doen ze in de Japanse winkel niet. Fuma noemt deze keuze “risk-management for our clothes”.

“Risk-management for our clothes”

Tot slot is uiteraard belangrijk: wat zijn de kansen voor net-afgestudeerde Nederlandse studenten?
Want ondanks de intensieve samenwerking met Amsterdam, werkt er geen enkele Nederlander op het kantoor in Tokyo. Dit kan helaas niet, vertelt Fuma, door de taalbarrière. De meeste Japanners spreken geen Engels. En de meeste Nederlanders spreken geen Japans. Kennis van de Japanse taal blijkt noodzakelijk om G-Star in Japan te kunnen verkopen. Maar mocht je nou vloeiend Engels én Japans spreken? Dan zijn er zeker mogelijkheden om in Tokyo aan de slag te gaan! G-Star Japan is nu al 40 keer zo groot als 10 jaar geleden, en ze blijven groeien. Nieuwe medewerkers (met de juiste talenknobbels) zijn dus altijd welkom!

G-Star fun facts
* De G-Star Elwood is tweede best-verkochte jeans ter wereld (Fumo heeft er een met zijn eigen initialen, cadeau gekregen van de baas na zijn 10-jarig jubileum bij G-Star).
* Een goedlopende jeans in Japan bleek de Midge Sculpted, met pads bij de billen voor “extra volume”.
* De verhouding van de verkoop van G-Star’s mannen en vrouwen items in Japan blijkt 70-30%.

Fuma’s Tokyo tips
* Tempura restaurant “Daikokuya”, dichtbij Asakusa station
* Harajuku omgeving met het Omotesando hills shopping centre (met een G-Star men & women’s store)
* De Tsukiji fish market

Sneak preview G-Star Kantoor Tokyo