De Koreaanse cultuur windt er geen doekjes om. Plastische chirurgie, de beste make-up en de meest geavanceerde verzorgingsproducten zijn beschikbaar en te koop, om je gezicht er beter uit te laten zien. De Koreanen weten er alles van.

Plastische chirurgie wordt op jonge leeftijd al aangemoedigd en zelfs cadeau gegeven op de 20ste verjaardag. De prijzen voor plastische chirurgie in Korea liggen dan ook aanzienlijk lager dan de prijzen in Europa.

Wanneer je niet zo’n fan bent van plastische chirurgie, is er genoeg make-up beschikbaar om zelf je gezicht op te fleuren. Voor make-up liefhebbers is Seoul dé stad om te bezoeken. De A-merken uit Europa kun je hier uiteraard ook vinden, maar de Koreaanse merken steken er toch bovenuit. Niet alleen vanwege de mooie verpakkingen, het oog wil ook wat, maar ook vanwege de verschillende merken in verschillende prijsklassen.

“Voor make-up liefhebbers is Seoul dé stad om te bezoeken”

Wij gingen op onderzoek uit en konden het niet laten om zelf ook wat make-up spulletjes in te slaan, nu we er toch zijn….

Wat belangrijk is om te weten bij het shoppen van make-up in Zuid-Korea, is dat veel make-up gericht is op de zeer blanke huid. Waar de Europeanen een bruine huidskleur mooi vinden (zonnebank, bruiningscreme, tanning), willen de Aziaten juist zo licht mogelijk blijven. Voor ons waren de foundation en BB cream daarom geen optie. Zelfs voor Maxime waren deze veel te licht!

In Seoul zijn de vele make-up shops absoluut niet te missen. Één product verkopen ze allemaal, gezichtsmaskers in een groot aantal verschillende soorten! Maskers zijn in Korea super populair. Veelgebruikte ingrediënten voor de maskers zijn o.a. slakkenslijm en groene thee.

Hierbij een aantal van de leukste Koreaanse make-up merken.

  • Tonymoly

Dit merk heeft enigszins basic producten en is goedkoop, maar de verpakkingen zijn erg grappig. Denk bijvoorbeeld aan Pikachu poederdoosjes en een lippenbalsem in een bananenvorm. Het merk is vooral populair onder de Koreaanse tieners en heeft veel winkels die verspreid zijn in de stad.
Het merk is een aanrader voor een lipgloss en/of balsem, maar verwacht geen hoge kwaliteit. We vinden onze aanschafte lipgloss heel prima, maar verder niet bijzonder. Onder de Koreaanse meiden is de ‘Panda’s Dream’ eye cream stick wel echt een favoriet.

  • CLIO

Een ander make-up merk met talloze winkels in Seoul is CLIO. Wij waren eigenlijk niet echt onder de indruk van dit merk. Het leek erg veel op andere make-up winkels, en daarom niet zo bijzonder.

We bleken er totaal naast te zitten.. De eyeliner van CLIO wordt gezien als een van de beste eyeliners die er bestaat! Hij is iets prijziger, ongeveer 20 euro, maar dat is de ‘CLIO waterproef pen liner kill black’ blijkbaar helemaal waard.

  • Skinfood

Dit merk richt zich steeds meer op haar- en huidproducten, in plaats van alleen make-up. Er zijn nog niet veel Koreaanse haarproducten van goede kwaliteit, maar van Skinfood is de ‘honey’ haar-lijn erg populair. Zelfs voor Soraya’s krullende haar bleek deze erg geschikt!

  • Innisfree

Innisfree is een populair organic merk, maar wel heel betaalbaar. Deunee, een Koreaanse vriendin van Soraya, zei over dit merk: “ze hebben goede huidverzorgingsproducten, maar door de lage prijs betwijfel ik of het wel écht organic is.. ” Voor ons is het merk vergelijkbaar met The Body Shop (welke wij overigens ook veel hebben gespot in Azië). Wij waren vooral fan van de parfums, “romantic peony” ruikt heerlijk!
Een ander Koreaans skincare merk, vergelijkbaar met Innisfree, is Nature Republic.

  • Etude house

De winkels van Etude house zien er sprookjesachtig uit. De verpakkingen zijn vergelijkbaar met de verpakkingen van het Amerikaanse make-up merk Benefit. Alle producten hebben heel schattige doosjes en de make-up ruikt naar zoete snoepjes.
In Korea is dit merk vooral bekend om zijn “baking powder” lijn. Het spreekt denk ik voor zich dat dit totaal ongeschikt was voor onze huidskleur..
Een best-seller en aanrader is de ‘Fresh Cherry Liptint’.

  • Misscha

Op black friday bood Misscha alle producten met 1+1 gratis aan. Dit was net de dag waarop wij een kijkje wilden gaan nemen bij deze winkel. Het lijkt of de hele Koreaanse vrouwelijke bevolking hier op af is gekomen, wat een drukte.. (Denk aan de Sephora 3 voor €10 tijden..!). We kunnen dus helaas niet rustig de beste producten bekijken. We kiezen uiteindelijk voor een matte lipgloss. De ‘Misscha Matt Painting Rouge’ blijkt een super goede keuze: de lipgloss blijft erg lang zitten en droogt je lippen niet uit!

  • Too Cool for School

Vooraf lezen wij het al: dit is make-up van betere kwaliteit. Het merk is daardoor ook iets duurder. Het is pas in 2009 opgericht en werkt met jonge graphic designers voor de verpakkingen.
Erg populair hier zijn de “egg cream sheet mask” en “aqua gel face mist”. Wij vinden naast deze producten ook de ‘dinoplatz lipbalm’ en de highlighter een aanrader!