In Taipei staat er weer een nieuw bedrijfsbezoek op de planning: we mogen langskomen bij het Amsterdamse fietsenmerk VanMoof. Het is een bezoek waar wij, als Amsterdammers, erg naar uit hebben gekeken!
 We worden bij de metrohalte opgewacht door Roy. Uiteraard op zijn VanMoof fiets. Hij is Nederlands en werkt voor VanMoof als junior product designer.

VanMoof is opgezet door twee Nederlandse broers, Taco en Ties Carlier. Zij geloven er in, dat met de juiste fiets, elke stad een fiets-stad als Amsterdam zou kunnen worden. De naam komt dan ook van ‘movement’.
 Het idee is om het fietsen zo makkelijk mogelijk en probleem vrij te maken: de VanMoof fietsen zijn licht, kunnen tegen alle weersomstandigheden en zijn onderhoudsvrij. “They’d like to think a VanMoof will make your commute the best part of your day”.
 Taco regelt de zaken in Nederland, en Ties woont en werkt in Taipei. Op deze manier combineren ze het Dutch Design met de technologie uit Azie.

“They’d like to think a VanMoof will make your commute the best part of your day”

VanMoof is gevestigd in centraal Taipei. Ze hebben hier, in hetzelfde pand, een brandstore en kantoor. De focus ligt hier echter meer op development dan op verkoop. De VanMoofs worden geproduceerd in fabrieken in China en Taiwan. De ‘research en development’ afdeling, voor de ontwikkeling van de VanMoof fietsonderdelen, is daarom gevestigd in Taipei. Zo kunnen de medewerkers makkelijk de fabriek bezoeken en de nieuwste details testen.

Het doel is om in Azie verder te groeien. VanMoof zal hier dus een nieuwe brandstore openen! Wij weten al waar… maar voor jullie wordt het binnenkort bekend gemaakt! Op dit moment heeft het merk vier brandstores: één in Amsterdam, in Berlijn, in New York en ééntje in Taipei. Ze streven ernaar om mensen uit de auto op de fiets te krijgen. En dan natuurlijk het liefst op hun innovatieve design fietsen.

Het bedrijf is erg aan het groeien. 45 werknemers in 4 verschillende landen blijkt niet meer genoeg, nu er twee nieuwe modellen zijn gelanceerd: de Smartbike en de Electrified bike. De Smartbike is voorzien van nieuwe technieken als bijvoorbeeld een GPS trackingsysteem, met daarbij een “peace of mind” garantie. VanMoof belooft jouw fiets, indien hij gestolen is, met het trackingsysteem binnen twee weken terug te kunnen vinden. Zo niet, dan krijg je van VanMoof gratis een nieuwe fiets.
 Met de lancering van de VanMoof Electrified S bike is er wat ons betreft eindelijk een móóie elektrische fiets. Ook deze is voorzien van het GPS systeem en kan met aandrijving tot wel 30km per uur gaan. Wij mochten hem even testen, en zijn absoluut fan. Deze fiets is dé oplossing voor de altijd aanwezige Nederlandse tegenwind.
 Hiernaast werkt VanMoof met een digitaal fietsslot: nadat je je fiets hebt vastgemaakt klik je het slot in je fietsframe, en je opent hem vervolgens weer met een speciale VanMoof app.
 VanMoof begon met het idee van een stevige stadsfiets die niet kapot kon. Nu is het bedrijf meer en meer gericht op elektronica; de Smart & Electrified bikes zijn wat hen betreft de toekomst.

Deze fiets is dé oplossing voor de altijd aanwezige Nederlandse tegenwind 

Maar naast deze fietsen verkopen ze uiteraard ook nog het standaard model (zonder GPS en motor), en in Azië zelfs ook nog een kleinere versie. In Nederland is deze nooit op de markt gebracht, maar de Aziaten ervaren zo’n klein fietsje juist als zeer praktisch. Doordat hij zo klein is, ben je heel flexibel in de stad en kan men hem zelfs binnen neerzetten. Voor de lange afstanden in Nederland wordt echter voorkeur gegeven aan de iets grotere, normale modellen.

Naast het GPS systeem om diefstal tegen te gaan en de gestolen fietsen terug te kunnen vinden, heeft VanMoof nog meer slimme trucjes. Met de juiste verpakking is de transportschade afgelopen jaar 80% verminderd: VanMoof drukt namelijk een foto van een flatscreen tv op hun dozen. Het blijkt dat bezorgers stukken voorzichtiger zijn als ze denken dat de doos een tv bevat, in plaats van een fiets.
De, vooral praktische, verpakking werd een marketingstunt toen een verslaggever van The Wall Street Journal een foto van de doos op twitter plaatste. Het bericht werd honderden keren gedeeld en VanMoof werd in verschillende media genoemd.
 De marketing afdeling van het merk speelde hier goed op in: als je wil kan je de doos kopen (voor de prijs van een fiets), en dan krijg je de fiets er gratis bij.

VanMoof is heel selectief met hun marketing campagnes. De kracht voor en van het merk ligt in social media. Vooral belangrijk is bijvoorbeeld een positieve review van een bekende (tech) blogger. Een gratis testrit op een VanMoof gaf een blogger eens 1 miljoen views. Een andere blogger noemde VanMoof “de Tesla onder de fietsen”. Dit soort reviews is wat het merk verder brengt. De afgelopen pre-order campagne bleek zo populair, dat ze alle geproduceerde fietsen al konden verkopen.
Van alle online sales en internationale verkooppunten, worden nog steeds de meeste fietsen in Nederland verkocht. Andere klanten komen vooral uit Duitsland en Amerika. Tevens is er verschil in de kenmerken van de klanten: waar in Nederland vooral mensen met een leeftijd van 30+ de electrified fietsen kopen, staat in Azië juist de jongere generatie er meer voor open.

“De Tesla onder de fietsen”

Het leuke bezoek aan VanMoof in Taipei wordt natuurlijk afgesloten met de belangrijkste vragen: wat zijn de eigenschappen van de ideale VanMoof medewerker? Wat zijn de mogelijkheden bij VanMoof voor net-afgestudeerde Nederlanders?
De eigenaren vinden het vooral belangrijk dat je innovatief en zelfstandig bent, het bedrijf is namelijk erg aan het groeien. Er zijn veel startersfuncties bij VanMoof, in principe op alle vlakken. En tevens ook op alle internationale locaties, al is het in Amerika lastig om een visum te krijgen.
Roy is ook een starter, vrijwel direct na zijn studie is hij bij VanMoof begonnen. Sta jij dus open voor een buitenlandse ervaring, heb jij interesse in de VanMoof technologie, vind jij het leuk om deel uit te maken van dit groeiende bedrijf? Check dan even de VanMoof website: er zijn nu namelijk 15 nieuwe vacatures online gezet!

Na het formele deel van het bedrijfsbezoek hebben wij geluk: op een VanMoof krijgen wij een tour van Roy en zijn vriendin door Taipei! Benieuwd naar de brandstore en de Business Without Borders Babes on Bikes? Check dan onze video!